تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه جامع کتاب و نرم افزار


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

نظرسنجی سایت

نظر شما در مورد کسب و کار های خانگی چیست؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 4
  • بازدید دیروز : 35
  • بازدید کل : 282247

سید الشهدا در باور مولوی


سید الشهدا در باور مولوی

از مواضعي که بسياري بر مولوي خرده گرفته اند، نگاه نقادانه او به مراسم عزاداري شيعه در ايام عاشوراست. در کتاب «مثنوي معنوي» کربلا و عاشورا، کربلا و عاشورا، حقايقي غريب نيستند؛ بلکه آشنا و کربلا، يک واژه ويژه و مقدّس است و نماد شورانگيزترين صحنه عاشقانه است. از خالق و قهرمان عاشورا نيز فوق العاده تجليل و ستايش شده است. مولوي از جانياني که باعث اين فاجعه اند، نيز تبري کرده و آنها را شيطان مسلّم و خباثت مجسّم دانسته است. با اين اوصاف، عزاداري شيعه را نپسنديده و بر آن خرده گرفته است.
بايد معلوم شود آيا او مطلق عزاداري و اقامه مجلس سوگواري را تخطئه کرده يا به روش و نحوه اجراي آن ايراد دارد؟ و در هر صورت، مبناي اشکال او چيست؟ ما در اين موضع تأمل کرده ايم و خواننده را نيز به درنگ توصيه مي کنيم.
مولوي در اوايل دفتر ششم، داستان تخيلي را به نظر در آورده است که:
شاعري غريب در روز عاشورا وارد شهر شيعه نشين حَلَب مي شود و با تعجب مي بيند تمامي شهر در شيون و شورند.

روز عاشورا همه اهل حلب
باب انطاکيّه اندر تا به شب

گردآيند مرد و زن جمعي عظيم
ماتم آن خاندان دارند مقيم

اين مرد غريب ناباورانه مي پرسد: مگر رئيس اين شهر از دنيا رفته است که همگان به ماتم نشسته ايد؟
مردم حلب مي گويند: نمي داني که امروز، عاشوراست و ماتم سيد الشهداست؟
شاعر غريب مي گويد: مگر شما تا به حال خواب بوده ايد و الآن بيدار شده ايد. اين واقعه که قرن ها پيش اتفاق افتاده و امام و شهداي کربلا در نزد خداي تعالي روزي خوار و در نعمت هاي الهي، مسرور و شادمان اند. شما بايد بر غفلت و ضعف خود گريه کنيد که از وعده هاي خدا در آخرت بي خبريد.

خفته بودستيد تا اکنون شما؟
که کنون جامه دريديد از عزا

پس عزا بر خود کنيد اي خفتگان
ز آنکه بد مرگي است اين خواب گران

اين بود اجماعي از اين داستان و مدعاي جلال الدين، و ما نکاتي از آن را بررسي مي کنيم: اولاً نظر مولوي نسبت به شخصيت امام حسين (عليه السلام) چيست؟ ثانياً واقعه عاشورا را چگونه مي بيند؟ ثالثاً دشمنان و مخالفان امام در نزد او چه جايگاهي دارند؟ رابعاً کربلا در نزد مولوي عبرت و درس آموزنده است يا يک تصادف و اتفاق؟ خامساً نظر او در مورد عزاداري شيعيان چيست؟

سيد الشهدا (عليه السلام) در باور مولوي

شايد انتقاد مولوي به «عزاداري شيعه» به خاطر اين است که او قدر و منزلت سيد الشهدا (عليه السلام) را نمي داند، يا آن قدري که شيعه مي گويد، مولوي باور ندارد. لذا مي گويد چرا براي چنين شخصيتي هر سال «سوگواري» مي کنيد؟! اما به کلام مولوي چون گوش فرا مي دهيم، مي بينيم خير، او همچون شيعه بلکه بالاتر از بسياري از ما، امام حسين (عليه السلام) را محترم داشته و فوق العاده عظيم الشأن و جليل القدر مي داند. او مي گويد: حسين بن علي (عليه السلام)، خسرو دين است و مانند پادشاهي است که مردم و متدينين در حکم رعيت اويند. او در پاسخ مردمي که از شهادت امام (عليه السلام) متأثرند، مي گويند: اينک امام حسين (عليه السلام) به وسيله شهادت به روضه رضوان و جنت غفران الهي رسيده و شادمان و شادکام است.

چون که ايشان خسرو دين بوده اند
وقت شادي شد که بشکستند بند

در بيت ديگري با توبيخ مي گويد: شما نمي دانيد امام چه موقعيت و منزلتي پيدا کرده است. او مثل يک سلطان و پادشاهي است که به وسيله دشمنانش به بند کشيده شده بود. با شهادت از اسارت آنها رهايي يافت.

روح سلطاني ز زنداني بجست
جامه چه درّيم و چون خاييم دست؟

در جاي ديگر، امام (عليه السلام) را به تنهايي از تمامي مردم يک قرن بالاتر و والاتر مي داند.

روز عاشورا نمي داني که هست
ماتم جاني که از قرني به است

و نيز عاشورا را روز ماتم کسي مي داند که «پاک روح» است.

پيش مؤمن، ماتم آن پاک روح
شهره تر باشد ز صد طوفان نوح

جلال الين در اين سه بيت اخير، امام (عليه السلام) را با عناوين روحاني ياد کرده است. يک دفعه مي گويد امام «روح سلطان» است. بار ديگر امام را «جان مقدسي» که از يک قرن بهتر است، دانسته و بار سوم امم را «پاک روح» مي داند. عنوان «پاک روح» غير از اصطلاح روح پاک است. هر انساني ترکيبي از جسم مادي و روان روحاني است. جلال الدين معتقد است که امام (عليه السلام) جنبه جسماني و بعد مادي ندارد، روح محض است، روح مجرد است و اصلاً «پاک روح» است. شبيه همين معنا را براي حضرت امير (عليه السلام) نيز بيان کرده است، او مي گويد: علي (عليه السلام) «عقل محض» است، جمله عقل است. بر خلاف ديگر انسان ها که هم عقل دارند هم حس، امام حس ندارد؛ يعني جنبه مشترک حيواني ندارد.

اي علي که جمله عقل و ديده اي
شمّه اي واگو از آنچه ديده اي

به باور مولوي، حضرت علي (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) اصالت و حقيقت را به روح داده اند و جسم مادي آنها در طفيل روح آنها است. آنقدر روح آنها بزرگ و وسيع شده که جسم مادي آنها نيز روحاني شده است؛ از اين جهت است که خاک پاي آنها، بلکه خاک قبر آنها، شفا بخش و روح افزاست: «و طابت الارض التي فيها دُفنتم». در روايات داريم که خوردن گِل و خاک، حرام است الا تربت امام حسين (عليه السلام) (1).
اينجاست که سخن مولوي، مطابق واقع است و گزاف نيست؛ چرا که او امام (عليه السلام) را «پاک روح» مي داند. زندگي و حيات اجسام، به روح است؛ مردم مثل اجسادند که حسين (عليه السلام) روح آنهاست. اجساد بدون ارواح، چه خاصيتي دارند؟ هيچ. با اين اوصاف نمي توان گفت که جلال الدين قدردان حضرت سيد الشهدا (عليه السلام) نيست يا نسبت به آن حضرت ترديد دارد؛ بلکه او را نيز خيلي عزيز و بزرگ مي داشته و نسبت به آن حضرت هيچ شک و شبه اي ندارد.

 

نظر مولوي در مورد عزاداري

 

مولوي به سوگواري شيعه، دو ايراد دارد؛ يکي به شخص سوگواران و ديگري به انگيزه و نيّت سوگواري.
الف) او مي گويد: خود عزاداران نمي دانند براي کي و چرا نوحه سرايي مي کنند. آن قدري که اينها سر و صدا مي کنند، «امام شناس» نيستند. آن هياهويي که دشت و صحرا را پر کرده، از سر درد و غم دين شناسي نيست. درد و غم دين، مقرون به آگاهي و علم است و از جهل و ناداني، درد و غم مقدس بر نمي خيزد.

خفته بودستيد تا اکنون شما
که کنون جامه دريديد از عزا؟

پس عزا بر خود کنيد اي خفتگان
زانکه بد مرگيست اين خواب گران

بر دل و دين خرابت، گريه کن
که نمي بيند جز اين خاک کهن

اين سخن به صورت موجبه ي جزئيه، درست است؛ يعني صداي برخي از عزاداران به قدر معرفتشان نيست. شعارشان بلند ولي شعورشان پايين است. و حقيقتاً از روي شناخت دين و امام، سوگواري نمي کنند.
اگر مقصود جلال الدين اين باشد، قبول است و نظر او درست است اما اگر اين غفلت و عدم آگاهي را به کل «عزاداران» تعميم دهيم، قطعاً درست نيست. اشتباه جلال الدين در اين است که حکم جزئي را بر کلي بار کرده است.
هر فردي از يک ملت و جامعه، داراي دو هويت است؛ يک هويت شخصي و يک هويت جمعي. هويت شخصي، مربوط به احوال خانوادگي و عادات جزئي و فردي اوست؛ ولي هويت و ماهيت جمعي و ملي او، به دين و عقايد ملت و مذهب جمعي و ملي او، به دين و عقايد ملت و مذهب و جامعه اش بستگي دارد. رابطه افراد با هويت شخصي، تلازم صد درصدي است. او مسئول تمام رفتار و افکار شخصي خود مي باشد، اما نسبت به هويت ملي خود اينگونه نيست. اگر دست روي يک يک عزاداران بگذاريم و آنها را با هويت و ماهيت شخصي نگاه کنيم، البته بسياري از آنها از امام و دين خود شناخت و آگاهي قابل ملاحظه اي ندارند و احياناً به شرع خويش نيز التزام چنداني ندارند. خصوصاً در زمان هاي گذشته که جامعه شيعه، يک جامعه سياسي و شيعه جغرافيايي بوده است.
به عبارت ديگر: اگر به هويت جزئي و فردي عزاداران اشاره داشته باشيم، دين و ايمان آنها تابع متغيرهاي شخصي است. ممکن است ايمان و علم قوي داشته باشد و ممکن است ضعيف باشد. و به خصوص در مراسم عزاداري که با عواطف و احساسات همراه است، چه بسا بسياري از آنها التزام به شرع را مراعات ننمايند. لذا نوحه خواندن با لحن مطرب و غنايي، استفاده از آلات موسيقي و لهو و لعب و سرودن اشعاري با مضامين سخيف در مراسم و هيأت هاي عزاداري، فرياد علماي طايفه حقّه را نيز در آورده است. و به قول شيخ اعظم: «خواندن مرثيه و نوحه با آهنگ غنايي مطرب، حرام مضاعف است و مرتکب دو گناه شده است.»
با رجوع به افکار و فتاواي چند قرن اخير، درمي يابيم که علما و فقهاي شيعه چه خون دلي از برخي بدعت ها و مراسم خورده اند. آيا «قمه زني» در برخي شهرها «چهره دين» را تخريب نکرده است؟ الان نقطه اميد کافران حربي و وهابيون سنّي، اعمال افراطي سوگواران دو آتشه است. به قول برخي از بزرگان: مصيبت اعظم امروز، اعمال برخي از اين نوحه خوان ها است و بر اين مصائب بايد گريه کرد. به قول مولوي: «بر دل و دين خرابت، گريه کن». پس حرف مولوي اگر جزئي و موردي باشد، مورد پذيرش است. اما اگر مراد و مقصود مولوي، هويت ملي و جمعي شيعه باشد؛ يعني اصل مرادش عزاداري و سياست شيعه باشد، ادعاي او نادرست است. «سياست عزاداري»، يک سياست داهيانه و آگاهي بخش و سازنده است و در پرتو همين، اصل دين و مذهب زنده مانده است. پس اگر مولوي کليّت عزاداري يا کليّه عزاداران را هدف گرفته، البته به خطا رفته است. اما اگر موردي باشد، حق با اوست چناچه بسياري از عالمان شيعه به آن اذعان دارند.
ب) ايراد دوم جلال الدين، به انگيزه و داعيه عزاداري سيد الشهدا (عليه السلام) است. در واقع ايراد اول او، فرع و معلول همين اشکال است. آنچه از مثنوي فهميده مي شود، اين است که شيعه عزاداري مي کند چون امام حسين (عليه السلام) و شهدا را از دست رفته مي پندارد که در جنگي نابرابر، امام و ياران او غريب کش شدند. لذا غم و غصه شيعه، پيوسته اين است که حيف شد امام اينگونه از دست رفت و اي کاش اين مصيبت اتفاق نمي افتاد. به همين خاطر شيعيان مرتب خود را ملامت مي کنند و غصه مي خورند و گريه مي کنند و بر سر و سينه مي زنند. در واقع در مراسم عاشورا، همه جنبه ي عاطفي دارند. اين بود نظر مولوي در مورد انگيزه و داعيه عزاداري امام حسين (عليه السلام)، به همين جهت او مرتب تأکيد مي کند که امام از دست نرفته است، بلکه به پادشاهي و سراي بهشت عدن رسيده است.

روح سلطاني ز زنداني بجست
جامعه چه درّيم و چون خواييم دست؟

به اين خاطر مولوي با توبيخ مي پرسد: چرا شما احساس مي کنيد شهداي عاشورايي از دست رفته اند؟ مگر ايمان به وعده خدا نداريد! آنها با «شهادت»، به شاهنشاهي و گشايش رسيده اند.

روز ملک است و گش و شاهنشهي
گر تو يک ذره از ايشان آگهي

او مي گويد: کسي که چيزي را از دست مي دهد، مغبون و شکست خورده است؛ ولي به نصّ قرآن، شهدا با خدا معامله کردند، جان دادند و بهشت را گرفتند و از اين معامله نيز بسيار خشنود و راضي هستند:
(اِنّ الله اشتَري مِن المؤمنين اَنفسهم و اَموالهم باّن لهم الجنه)؛ (3) «خداوند از مؤمنان جان ها و اموالشان را مي خرد و به آنها بهشت را مي دهد». و سپس مي فرمايد: (فاستبشِروا ببيعکم الذي بايعتم به و ذلک هو الفوزُ العظيم)؛ (4) «پس شادمان باشيد به اين معامله اي که با خدا کرديد...».
اينجاست که مولوي مي گويد: شما بايد خوشحال باشيد که شهيدان، از بند اسارت رذيلان رها شدند. و به ملاء اعلا پيوستند و در بهشت غفران و روضه رضوان داخل شدند.

چونکه ايشان خسرو دين بوده اند
وقت شادي شد چو بشکستند بند

سوي شادروان دولت تاختند
کنده و زنجير را انداختند

شهداي عاشورايي تا سرا پرده (شادروان) بارگاه خدايي پيش رفتند. و عاشورا براي آنها روز خسارت نبود که ما ناراحت شويم، مگر اينکه به حشر قيامت يا وعده هاي خدا در مورد شهيدان ايمان نداشته باشيم؛ که در اين صورت بايد بر خود بگرييم نه بر شهدا.

ورنه اي آگه برو بر خود گِريّ
ز آنکه در انکار نقل و محشري

اين بود تمام اشکالي که جلال الدين به انگيزه و داعيه شيعيان داشت. اين عقيده از جهتي، صحيح و از جهتي ديگر، ناصحيح است. اينکه «شهداي کربلا» مغبون نشده و ضرري نکرده اند، يک سخن حقي است و ما نيز سخن مولوي که مي گويد: آنها به نهايت سعادت (سراپرده آستان خدايي) رسيده اند را کلامي حق مي دانيم. اما اين، تمام و کل حق نيست. متأسفانه مولوي مثل بسياري از صوفيه و عارفان، فقط با يک چشم به قضايا نگاه مي کند. در حالي که عاشورا را با دو چشم بايد ديد. اين درست است که امام حسين (عليه السلام) يک عاشق واقعي بوده، اما او يک سياستمدار تمام عيار نيز هست و با سياست خود، «بني اميه» را از صحنه تاريخ حذف نمود. امام (عليه السلام) آمر به معروف هم هست، ناهي از منکر هم هست، ظلم ستيز هم هست، حماسه ساز بزرگي هم هست.
اتفاقاً دشمنان، دوست داشتند با حسين تک بعدي طرف بشوند و عاشورا در کربلا اتفاق بيفتد و در آنجا از بين برود. اما آنها شخص حسين را کشتند و شخصيت حسين (عليه السلام) احيا و زنده شد. شيعه واقعي با دو چشم عبرت بين به اين واقعه نگاه مي کند؛ با يک چشم به حرکت عاشقانه امام و يارانش مي نگرد و مي گويد: «يا ليتني کنت معکم فأفوز فوزاً عظيماً؛ اي کاش من هم با شما بودم و عاشقانه بذل سر و تن مي کردم...» و با چشم ديگر به ابعاد سياسي و اجتماعي اين قيام مي نگرد.
اگر ما فقط با نگاه عاشقانه و عارفانه به صحنه کربلا بنگريم، باز هم متأثر و متألم مي شويم. جناب مولوي! خود گفتي و خوب گفتي که:

جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جان هاي مردان خداست

بر اساس همين حرف- که سخن اسلام هم هست- «شعيان» خود را به جاي آن کودکان و دختر بچه هاي مولاي محبوب خود قرار مي دهند که بي جرم و بي جنايت، شلاق مي خوردند. آنها خود را به جاي آن کودکي که از تشنگي پرپر مي زند، نشانده اند و چون احساس وحدت و يگانگي مي کنند، سوزش شلاق و تيزي شمشير و جوشش خون را ادراک و احساس مي کنند و هيجاني مي شوند، و سيل اشک بر گونه هاي آنها جاري مي شود. پس با منطق خود مولوي هم «عزاداري» ناپسند نبوده بلکه خيلي هم ممدوح و پسنديده است.

نوشته منصور کیانی

شعر کامل آن به این مضمون است:

نکته گفتن آن شاعر جهت طعن شیعه حلب

گفت آری لیک کو دور یزید                    کی بدست این غم چه دیر اینجا رسید

چشم کوران آن خسارت را بدید                        گوش کران آن حکایت را شنید

خفته بودستید تا اکنون شما                               که کنون جامه دریدیت از عزا

پس عزا بر خود کنید ای خفتگان                    زانک بد مرگیست این خواب گران

روح سلطانی ز زندانی بجست                   جامه چه درانیم و چون خاییم دست

چونک ایشان خسرو دین بوده‌اند                  وقت شادی شد چو بشکستند بند

سوی شادروان دولت تاختند                                      کنده و زنجیر را انداختند

روز ملکست و گش و شاهنشهی                            گر تو یک ذره ازیشان آگهی

ور نه‌ای آگه برو بر خود گری                                     زانک در انکار نقل و محشری

بر دل و دین خرابت نوحه کن                                   که نمی‌بیند جز این خاک کهن

ور همی‌بیند چرا نبود دلیر                                  پشتدار و جانسپار و چشم‌سیر

در رخت کو از می دین فرخی                                    گر بدیدی بحر کو کف سخی

آنک جو دید آب را نکند دریغ                                    خاصه آن کو دید آن دریا و میغ

 

  انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 718

برچسب های مهم

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓  **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال ... ...

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

دانلود مجموعه علائم موردنیازگرافیکی برای تحلیل سایت معماری   ... ...

جزوات و حل تمرینات و نمونه سوالات امتحانی درس تحلیل سیستم های انرژی رشته های فنی مهندسی

جزوات و حل تمرینات و نمونه سوالات امتحانی درس تحلیل سیستم های انرژی رشته های فنی مهندسی

در این مجموعه به صورت کامل یک سری نمونه سوالات درس تحلیل سیستم های انرژی رشته سیستم های انرژی در مقطع ارشد و دکترا حل گردیده شده است. داخل پکیج سه دسته فایل وجود دارد که در ادامه به صورت تصویری توضیح خواهیم داد:   جزوه درس تحلیل سیستم های انرژی به صورت سه عدد فایل پی دی ... ...

کتاب آموزش خیاطی انواع لباس مجلسی

کتاب آموزش خیاطی انواع لباس مجلسی

نـوع فایـل: PDF تعداد صفحات : 291  اگر شما هم جز آن دسته از علاقمندان به هنر خیاطی هستید به راحتی می توانید با استفاده از این مجموعه آموزشی لباس های مجلسی و ماکسی زیبا بدوزید و بر تن کنید مجموعه حاضر یکی از کامل ترین مجموعه های آموزش خیاطی است که دارای یک مزیت عالی است و ... ...

طرح جابر بازیافت

طرح جابر بازیافت

طرح جابر بازیافت طرح جابر بازیافت، یک پروژه علمی تحقیقاتی است که تقریبا از سال 1394 در مدارس ابتدایی پایه اول تا ششم انجام میگیرد. نام این طرح برگرفته از اسم دانشمند مشهور ایرانی ، جابر بن حیان،که ملقب به پدر علم شیمی می باشد. گرچه والدین بسیاری از دانش آموزان با این طرح ... ...

دریافت فایل : طرح جابر بازیافت
نقشه کامل شهرک جدید سهند

نقشه کامل شهرک جدید سهند

ما برای شما باکس کاملی از شهرک جدید سهند رو برای شما گذاشتیم تا در صورت لزوم از آن بهره کامل و مفیدی را از آن داشته باشید  هدف ما این است که نگران هیچ چیزی نباشید ما تمامی نیاز های شما رو بر آورده میکنیم و با ما مشکلات با شما کاری ندارند  این باکس شامل تمامی نقاط شهرک ... ...

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

  پاورپوینت 23 اسلاید شامل: موقعیت نقشه تاریخچه فرهنگسرای اشراق بخش های مختلف فرهنگسرا تحلیل فرم ومصالح امکانات عکس ها پلان ها و...   ... ...

اکسل جامع محاسبه سود و زیان در خرید و فروش ارزهای دیجیتال (آپدیت 2024)

اکسل جامع محاسبه سود و زیان در خرید و فروش ارزهای دیجیتال (آپدیت 2024)

این اکسل شیت ها مختلفی دارد (اگر ارز مورد نظر تون در شیت ها نبود، براحتی میتونید یکی از شیت ها رو کپی و اونو ادیت کنید -که فرمول نویسی ها هم توش بمونه-) و تماما توسط خودم درست شده. اکثر اطلاعاتِ هر شیت رو نگهداشتم که فرمول ها حفظ بشه. پس از وارد کردن اطلاعات خریدتون (از ... ...

قرارداد اجاره نامه سایز A3

قرارداد اجاره نامه سایز A3

قرارداد اجاره نامه سایز A3 شبیه ترین قرارداد اجاره نامه به قرارداد اتحادیه املاک ایران تمامی بند ها مشابه با مفاد قرارداد اتحادیه میباشد. این اجاره نامه برای قراردادهای مسکونی و اداری و تجاری معتبر است. مواردی که باید حتما توجه کنید: امضا و اثر انگشت موجر و مستاُجر و ... ...

دانلود کتاب شکست عادت های کهنه به صورت جامع و‌ کامل+ PDF

دانلود کتاب شکست عادت های کهنه به صورت جامع و‌ کامل+ PDF

کتاب شکست عادت های کهنه یکی‌ از بهترین و قویترین کتاب های روانشناسی شخصی میباشد    شکست عادت های کهنه مغز شما در تمام کارهایتان دخالت دارد، از جمله در طرز فکر، احساس، طرز عمل و شیوه ی تا کردنتان با سایر مردم. این عضو مرکز شخصیت، هوش و تمام تصمیماتی است که شما ... ...

پاورپوینت فصل پانزدهم تئوری حسابداری (جلد 2) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، مهتاب جهرومی و سیدمصطفی سیدحسینی

پاورپوینت فصل پانزدهم تئوری حسابداری (جلد 2) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، مهتاب جهرومی و سیدمصطفی سیدحسینی

Welcome to VirgooL.net مقاله ، پاورپوینت ، پایان نامه ---- ویرگــ ، ــول   ViRGooL.net ---- پاورپوینت و مقاله موضوع : پاورپوینت فصل پانزدهم تئوری حسابداری (جلد 2) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، مهتاب جهرومی و سیدمصطفی سیدحسینی     مباحث پاورپوینت : - ... ...

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

فهرست مطالبمقدمهتاریخچهتاریخ بنای این پلمشخصات کلی بنای پلنقاش قدیمی از پلمعماری پلوجه تسميهبنا از دید جهانگرداناتصال چهار باغ به پل الله ورديخانتاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانايوانچه‏ها و غرفه‏هاى زيباثبت تاريخىميرزا علينقى كمره‏اى متخلص به نقىموقعیت بنامصالح بکار رفته در ... ...

خلاصه کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان ایران محمد گودرزی دهریزی

خلاصه کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان ایران محمد گودرزی دهریزی

دانلود با تخفیف ویژه ، فقط کلیک کنید   دانلود خلاصه کتاب ادبیات کودک و نوجوان pdf   خلاصه کتاب ادبیات کودک نوجوان    تلخیص کتاب ادبیات کودک و نوجوان + pdf    مؤلف : محمد گودرزی دهریزی    درس نامه ی دانشگاهی    دانلود با تخفیف ویژه ، فقط کلیک ... ...

دانلود نمونه سوالات عکاسی عمومی | 265 سوال  فنی حرفه ای با جواب

دانلود نمونه سوالات عکاسی عمومی | 265 سوال فنی حرفه ای با جواب

این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان  فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد فرمت فایل: پی دی اف (PDF) ، تعداد: 265 سوال با جواب نمونه سوالات فنی و حرفه ای عکاسی عمومی تعداد 265 سوال تستی با جواب و تعداد 15 ... ...

پروپوزال مدل کسب‌وکار آرایشگاه مردانه Business model proposal Barbers

پروپوزال مدل کسب‌وکار آرایشگاه مردانه Business model proposal Barbers

مقدمه تکنولوژی نحوه تعامل با مشتریان، نحوه جذب آن‌ها و... را تغییر می‌دهد، تکنولوژی‌های جدید به شما نشان می‌دهند که پیرایشگاه‌ها با آخرین فناوری برای ایجاد ارتباط آرایشگاه و مشتری بهبود می‌یابند. به نظر می‌رسد تنها یک چیز در مورد فناوری یکسان است و آن این است که همیشه در ... ...

فایل پی دی اف اسلایدی فرایندهای پتروشیمی: همه موارد مورد نیازبرای آزمون حضوری فنی و تخصصی پتروشیمی

فایل پی دی اف اسلایدی فرایندهای پتروشیمی: همه موارد مورد نیازبرای آزمون حضوری فنی و تخصصی پتروشیمی

در این 6 عدد فایل پی دی اف از صفر تا 100 کلیه موارد لازمه برای جلسه حضوری فنی و تخصصی استخدام در پتروشیمی ارائه شده است. خلاصه سرفصل ها: فصل اول: مقدمه فصل دوم: عملیات فیزیکی و شیمیایی فصل سوم: آشنایی با کاتالیزورها و راکتورهای صنعتی فصل چهارم: فرآورده های اولیه، ... ...

پروژه شبیه سازی تقویت کننده کسکد ( Cascode ) با پروتئوس

پروژه شبیه سازی تقویت کننده کسکد ( Cascode ) با پروتئوس

پروژه یک نوع از تقویت کننده های کسکد (آبشاری ) با پروتئوس و رسم نمودار ... ...

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن مناسب برای پایه اول دبستان با فرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ... ...

با دختر پادشاه قدم بزن

با دختر پادشاه قدم بزن

اگر فکر میکنی به خاطر نداشتن ماشین لوکس ، دختر مورد علاقه ات به تو توجه نمیکند اشتباه میکنی. نسخه کمیاب کامل و سانسور نشده این کتاب تو را به عشقت می رساند  اگر فکر میکنی چون خوش تیپ نیستی نمی توانی دختری را عاشق خودت کنی اشتباه میکنی اگر فکر میکنی چون مدرک تحصیلی بالا ... ...

لیست تمام هتل های ایران به همراه شماره تلفن و کل اطلاعات

لیست تمام هتل های ایران به همراه شماره تلفن و کل اطلاعات

  در این فایل لیست تمام هتل های ایران به همراه شماره تلفن و درجه هتل و امکانات هتل به تفکیک استان ها یک همراه بسیار کاربردی در تلفن همراه یا تبلت یا رایانه ی همراهتان در سفرهایتان برای شما هموطنان عزیز آماده شده که در سفرهای خوش با خانواده بی استرس سفر کنید.   دیگر دغدغه ... ...

دانلود کتاب دو چوب و یک سنگ

دانلود کتاب دو چوب و یک سنگ

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                        عجایب مخلوقات                             کتب ... ...

پاورپوینتی با موضوع بررسی عملیات ثامن الائمه و پیامد های آن

پاورپوینتی با موضوع بررسی عملیات ثامن الائمه و پیامد های آن

این پاورپوینت در حدِ مینی پروژه ی یک درس معارف در دانشگاه (آشنایی با دفاع مقدس) است !   **تخفیف به مدت محدود** ... ...

مجموعه "صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب بافی"

مجموعه "صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب بافی"

  نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF)  قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه 5 میلیونی ... ...

دانلود سوالات  فنی حرفه ای تراشکاری درجه 2 | تعداد 720 سوال تستی با جواب  به همراه جزوه

دانلود سوالات فنی حرفه ای تراشکاری درجه 2 | تعداد 720 سوال تستی با جواب به همراه جزوه

نمونه سوالات فنی و حرفه ای تراشکاری درجه 2 تعداد 720 سوال تستی با جواب به همراه سوالات تشریحی، محاسبه ای ،ترسیمی و عملی و جزوه (توضیحات خوانده شود)   این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان  فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت ... ...

پروژه بهسازی لرزه ای

پروژه بهسازی لرزه ای

در این پروژه یک ساختمان فولادی 5 طبقه با سیستم قاب خمشی در جهت x و قاب مهاربندی شده با بادبند ضربدری در جهت y و با کاربری مسکونی با استفاده از ویرایش 3 آیین نامه 2800 در شهر تهران ساخته شده است. کارفرما پس از گذشت چند سال از پایان ساخت ساختمان تصمیم به کنترل ضوابط طبق ... ...

دریافت فایل : پروژه بهسازی لرزه ای
ترجمه کتاب چگونه در ۲۸ ماه ۴۶ هزار دلار را به ۵.۶ میلیون دلار تبدیل کنیم؟

ترجمه کتاب چگونه در ۲۸ ماه ۴۶ هزار دلار را به ۵.۶ میلیون دلار تبدیل کنیم؟

به نام خداوند بزرگ و روزی دهنده با سلام  چگونه در ۲۸ ماه ۴۶ هزار دلار را به ۵‌.۶ میلیون دلار تبدیل کنیم برای پاسخ به این سوال خواندن این کتاب را بسیار توصیه میکنم  موفق و سلامت و ثروتمند باشید ... ...

طرح جابر سردار سلیمانی

طرح جابر سردار سلیمانی

طرح جابر سردار سلیمانی طرح جابر سردار سلیمانی مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار ... ...

طرح جابر اسیاب بادی

طرح جابر آسیاب بادی طرح جابر آسیاب بادی مناسب برای پایه اول و دوم دبستان بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر پایه چهارم دبستان می ...

دریافت فایل : طرح جابر اسیاب بادی

مجموعه "صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب بافی"

     نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • فایل محاسبه وزن ورق ، پروفیل ، لوله و برخی اتصالات
  • جزوه آموزش تعمیر لامپ کم مصرف
  • تورات
  • انواع استاندارد پیچ ها
  • سقوط 79
  • بخش‌های خواندنی کتاب موفقیت‌های «ترامپ»
  • خواص خارشتر
  • اگر میگرن دارید بخوانید
  • حجامت
  • سیر تا پیاز تبدیل شدن به یک کارآفرین میلیونر

اصفهان - سپاهانشهر

با تشکر از بازدید و خرید شما از سایت.به‌امید دیدار مجدد شما