دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
از مواضعي که بسياري بر مولوي خرده گرفته اند، نگاه نقادانه او به مراسم عزاداري شيعه در ايام عاشوراست. در کتاب «مثنوي معنوي» کربلا و عاشورا، کربلا و عاشورا، حقايقي غريب نيستند؛ بلکه آشنا و کربلا، يک واژه ويژه و مقدّس است و نماد شورانگيزترين صحنه عاشقانه است. از خالق و قهرمان عاشورا نيز فوق العاده تجليل و ستايش شده است. مولوي از جانياني که باعث اين فاجعه اند، نيز تبري کرده و آنها را شيطان مسلّم و خباثت مجسّم دانسته است. با اين اوصاف، عزاداري شيعه را نپسنديده و بر آن خرده گرفته است.
بايد معلوم شود آيا او مطلق عزاداري و اقامه مجلس سوگواري را تخطئه کرده يا به روش و نحوه اجراي آن ايراد دارد؟ و در هر صورت، مبناي اشکال او چيست؟ ما در اين موضع تأمل کرده ايم و خواننده را نيز به درنگ توصيه مي کنيم.
مولوي در اوايل دفتر ششم، داستان تخيلي را به نظر در آورده است که:
شاعري غريب در روز عاشورا وارد شهر شيعه نشين حَلَب مي شود و با تعجب مي بيند تمامي شهر در شيون و شورند.
روز عاشورا همه اهل حلب
باب انطاکيّه اندر تا به شب
گردآيند مرد و زن جمعي عظيم
ماتم آن خاندان دارند مقيم
اين مرد غريب ناباورانه مي پرسد: مگر رئيس اين شهر از دنيا رفته است که همگان به ماتم نشسته ايد؟
مردم حلب مي گويند: نمي داني که امروز، عاشوراست و ماتم سيد الشهداست؟
شاعر غريب مي گويد: مگر شما تا به حال خواب بوده ايد و الآن بيدار شده ايد. اين واقعه که قرن ها پيش اتفاق افتاده و امام و شهداي کربلا در نزد خداي تعالي روزي خوار و در نعمت هاي الهي، مسرور و شادمان اند. شما بايد بر غفلت و ضعف خود گريه کنيد که از وعده هاي خدا در آخرت بي خبريد.
خفته بودستيد تا اکنون شما؟
که کنون جامه دريديد از عزا
پس عزا بر خود کنيد اي خفتگان
ز آنکه بد مرگي است اين خواب گران
اين بود اجماعي از اين داستان و مدعاي جلال الدين، و ما نکاتي از آن را بررسي مي کنيم: اولاً نظر مولوي نسبت به شخصيت امام حسين (عليه السلام) چيست؟ ثانياً واقعه عاشورا را چگونه مي بيند؟ ثالثاً دشمنان و مخالفان امام در نزد او چه جايگاهي دارند؟ رابعاً کربلا در نزد مولوي عبرت و درس آموزنده است يا يک تصادف و اتفاق؟ خامساً نظر او در مورد عزاداري شيعيان چيست؟
سيد الشهدا (عليه السلام) در باور مولوي
شايد انتقاد مولوي به «عزاداري شيعه» به خاطر اين است که او قدر و منزلت سيد الشهدا (عليه السلام) را نمي داند، يا آن قدري که شيعه مي گويد، مولوي باور ندارد. لذا مي گويد چرا براي چنين شخصيتي هر سال «سوگواري» مي کنيد؟! اما به کلام مولوي چون گوش فرا مي دهيم، مي بينيم خير، او همچون شيعه بلکه بالاتر از بسياري از ما، امام حسين (عليه السلام) را محترم داشته و فوق العاده عظيم الشأن و جليل القدر مي داند. او مي گويد: حسين بن علي (عليه السلام)، خسرو دين است و مانند پادشاهي است که مردم و متدينين در حکم رعيت اويند. او در پاسخ مردمي که از شهادت امام (عليه السلام) متأثرند، مي گويند: اينک امام حسين (عليه السلام) به وسيله شهادت به روضه رضوان و جنت غفران الهي رسيده و شادمان و شادکام است.
چون که ايشان خسرو دين بوده اند
وقت شادي شد که بشکستند بند
در بيت ديگري با توبيخ مي گويد: شما نمي دانيد امام چه موقعيت و منزلتي پيدا کرده است. او مثل يک سلطان و پادشاهي است که به وسيله دشمنانش به بند کشيده شده بود. با شهادت از اسارت آنها رهايي يافت.
روح سلطاني ز زنداني بجست
جامه چه درّيم و چون خاييم دست؟
در جاي ديگر، امام (عليه السلام) را به تنهايي از تمامي مردم يک قرن بالاتر و والاتر مي داند.
روز عاشورا نمي داني که هست
ماتم جاني که از قرني به است
و نيز عاشورا را روز ماتم کسي مي داند که «پاک روح» است.
پيش مؤمن، ماتم آن پاک روح
شهره تر باشد ز صد طوفان نوح
جلال الين در اين سه بيت اخير، امام (عليه السلام) را با عناوين روحاني ياد کرده است. يک دفعه مي گويد امام «روح سلطان» است. بار ديگر امام را «جان مقدسي» که از يک قرن بهتر است، دانسته و بار سوم امم را «پاک روح» مي داند. عنوان «پاک روح» غير از اصطلاح روح پاک است. هر انساني ترکيبي از جسم مادي و روان روحاني است. جلال الدين معتقد است که امام (عليه السلام) جنبه جسماني و بعد مادي ندارد، روح محض است، روح مجرد است و اصلاً «پاک روح» است. شبيه همين معنا را براي حضرت امير (عليه السلام) نيز بيان کرده است، او مي گويد: علي (عليه السلام) «عقل محض» است، جمله عقل است. بر خلاف ديگر انسان ها که هم عقل دارند هم حس، امام حس ندارد؛ يعني جنبه مشترک حيواني ندارد.
اي علي که جمله عقل و ديده اي
شمّه اي واگو از آنچه ديده اي
به باور مولوي، حضرت علي (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) اصالت و حقيقت را به روح داده اند و جسم مادي آنها در طفيل روح آنها است. آنقدر روح آنها بزرگ و وسيع شده که جسم مادي آنها نيز روحاني شده است؛ از اين جهت است که خاک پاي آنها، بلکه خاک قبر آنها، شفا بخش و روح افزاست: «و طابت الارض التي فيها دُفنتم». در روايات داريم که خوردن گِل و خاک، حرام است الا تربت امام حسين (عليه السلام) (1).
اينجاست که سخن مولوي، مطابق واقع است و گزاف نيست؛ چرا که او امام (عليه السلام) را «پاک روح» مي داند. زندگي و حيات اجسام، به روح است؛ مردم مثل اجسادند که حسين (عليه السلام) روح آنهاست. اجساد بدون ارواح، چه خاصيتي دارند؟ هيچ. با اين اوصاف نمي توان گفت که جلال الدين قدردان حضرت سيد الشهدا (عليه السلام) نيست يا نسبت به آن حضرت ترديد دارد؛ بلکه او را نيز خيلي عزيز و بزرگ مي داشته و نسبت به آن حضرت هيچ شک و شبه اي ندارد.
نظر مولوي در مورد عزاداري
مولوي به سوگواري شيعه، دو ايراد دارد؛ يکي به شخص سوگواران و ديگري به انگيزه و نيّت سوگواري.
الف) او مي گويد: خود عزاداران نمي دانند براي کي و چرا نوحه سرايي مي کنند. آن قدري که اينها سر و صدا مي کنند، «امام شناس» نيستند. آن هياهويي که دشت و صحرا را پر کرده، از سر درد و غم دين شناسي نيست. درد و غم دين، مقرون به آگاهي و علم است و از جهل و ناداني، درد و غم مقدس بر نمي خيزد.
خفته بودستيد تا اکنون شما
که کنون جامه دريديد از عزا؟
پس عزا بر خود کنيد اي خفتگان
زانکه بد مرگيست اين خواب گران
بر دل و دين خرابت، گريه کن
که نمي بيند جز اين خاک کهن
اين سخن به صورت موجبه ي جزئيه، درست است؛ يعني صداي برخي از عزاداران به قدر معرفتشان نيست. شعارشان بلند ولي شعورشان پايين است. و حقيقتاً از روي شناخت دين و امام، سوگواري نمي کنند.
اگر مقصود جلال الدين اين باشد، قبول است و نظر او درست است اما اگر اين غفلت و عدم آگاهي را به کل «عزاداران» تعميم دهيم، قطعاً درست نيست. اشتباه جلال الدين در اين است که حکم جزئي را بر کلي بار کرده است.
هر فردي از يک ملت و جامعه، داراي دو هويت است؛ يک هويت شخصي و يک هويت جمعي. هويت شخصي، مربوط به احوال خانوادگي و عادات جزئي و فردي اوست؛ ولي هويت و ماهيت جمعي و ملي او، به دين و عقايد ملت و مذهب جمعي و ملي او، به دين و عقايد ملت و مذهب و جامعه اش بستگي دارد. رابطه افراد با هويت شخصي، تلازم صد درصدي است. او مسئول تمام رفتار و افکار شخصي خود مي باشد، اما نسبت به هويت ملي خود اينگونه نيست. اگر دست روي يک يک عزاداران بگذاريم و آنها را با هويت و ماهيت شخصي نگاه کنيم، البته بسياري از آنها از امام و دين خود شناخت و آگاهي قابل ملاحظه اي ندارند و احياناً به شرع خويش نيز التزام چنداني ندارند. خصوصاً در زمان هاي گذشته که جامعه شيعه، يک جامعه سياسي و شيعه جغرافيايي بوده است.
به عبارت ديگر: اگر به هويت جزئي و فردي عزاداران اشاره داشته باشيم، دين و ايمان آنها تابع متغيرهاي شخصي است. ممکن است ايمان و علم قوي داشته باشد و ممکن است ضعيف باشد. و به خصوص در مراسم عزاداري که با عواطف و احساسات همراه است، چه بسا بسياري از آنها التزام به شرع را مراعات ننمايند. لذا نوحه خواندن با لحن مطرب و غنايي، استفاده از آلات موسيقي و لهو و لعب و سرودن اشعاري با مضامين سخيف در مراسم و هيأت هاي عزاداري، فرياد علماي طايفه حقّه را نيز در آورده است. و به قول شيخ اعظم: «خواندن مرثيه و نوحه با آهنگ غنايي مطرب، حرام مضاعف است و مرتکب دو گناه شده است.»
با رجوع به افکار و فتاواي چند قرن اخير، درمي يابيم که علما و فقهاي شيعه چه خون دلي از برخي بدعت ها و مراسم خورده اند. آيا «قمه زني» در برخي شهرها «چهره دين» را تخريب نکرده است؟ الان نقطه اميد کافران حربي و وهابيون سنّي، اعمال افراطي سوگواران دو آتشه است. به قول برخي از بزرگان: مصيبت اعظم امروز، اعمال برخي از اين نوحه خوان ها است و بر اين مصائب بايد گريه کرد. به قول مولوي: «بر دل و دين خرابت، گريه کن». پس حرف مولوي اگر جزئي و موردي باشد، مورد پذيرش است. اما اگر مراد و مقصود مولوي، هويت ملي و جمعي شيعه باشد؛ يعني اصل مرادش عزاداري و سياست شيعه باشد، ادعاي او نادرست است. «سياست عزاداري»، يک سياست داهيانه و آگاهي بخش و سازنده است و در پرتو همين، اصل دين و مذهب زنده مانده است. پس اگر مولوي کليّت عزاداري يا کليّه عزاداران را هدف گرفته، البته به خطا رفته است. اما اگر موردي باشد، حق با اوست چناچه بسياري از عالمان شيعه به آن اذعان دارند.
ب) ايراد دوم جلال الدين، به انگيزه و داعيه عزاداري سيد الشهدا (عليه السلام) است. در واقع ايراد اول او، فرع و معلول همين اشکال است. آنچه از مثنوي فهميده مي شود، اين است که شيعه عزاداري مي کند چون امام حسين (عليه السلام) و شهدا را از دست رفته مي پندارد که در جنگي نابرابر، امام و ياران او غريب کش شدند. لذا غم و غصه شيعه، پيوسته اين است که حيف شد امام اينگونه از دست رفت و اي کاش اين مصيبت اتفاق نمي افتاد. به همين خاطر شيعيان مرتب خود را ملامت مي کنند و غصه مي خورند و گريه مي کنند و بر سر و سينه مي زنند. در واقع در مراسم عاشورا، همه جنبه ي عاطفي دارند. اين بود نظر مولوي در مورد انگيزه و داعيه عزاداري امام حسين (عليه السلام)، به همين جهت او مرتب تأکيد مي کند که امام از دست نرفته است، بلکه به پادشاهي و سراي بهشت عدن رسيده است.
روح سلطاني ز زنداني بجست
جامعه چه درّيم و چون خواييم دست؟
به اين خاطر مولوي با توبيخ مي پرسد: چرا شما احساس مي کنيد شهداي عاشورايي از دست رفته اند؟ مگر ايمان به وعده خدا نداريد! آنها با «شهادت»، به شاهنشاهي و گشايش رسيده اند.
روز ملک است و گش و شاهنشهي
گر تو يک ذره از ايشان آگهي
او مي گويد: کسي که چيزي را از دست مي دهد، مغبون و شکست خورده است؛ ولي به نصّ قرآن، شهدا با خدا معامله کردند، جان دادند و بهشت را گرفتند و از اين معامله نيز بسيار خشنود و راضي هستند:
(اِنّ الله اشتَري مِن المؤمنين اَنفسهم و اَموالهم باّن لهم الجنه)؛ (3) «خداوند از مؤمنان جان ها و اموالشان را مي خرد و به آنها بهشت را مي دهد». و سپس مي فرمايد: (فاستبشِروا ببيعکم الذي بايعتم به و ذلک هو الفوزُ العظيم)؛ (4) «پس شادمان باشيد به اين معامله اي که با خدا کرديد...».
اينجاست که مولوي مي گويد: شما بايد خوشحال باشيد که شهيدان، از بند اسارت رذيلان رها شدند. و به ملاء اعلا پيوستند و در بهشت غفران و روضه رضوان داخل شدند.
چونکه ايشان خسرو دين بوده اند
وقت شادي شد چو بشکستند بند
سوي شادروان دولت تاختند
کنده و زنجير را انداختند
شهداي عاشورايي تا سرا پرده (شادروان) بارگاه خدايي پيش رفتند. و عاشورا براي آنها روز خسارت نبود که ما ناراحت شويم، مگر اينکه به حشر قيامت يا وعده هاي خدا در مورد شهيدان ايمان نداشته باشيم؛ که در اين صورت بايد بر خود بگرييم نه بر شهدا.
ورنه اي آگه برو بر خود گِريّ
ز آنکه در انکار نقل و محشري
اين بود تمام اشکالي که جلال الدين به انگيزه و داعيه شيعيان داشت. اين عقيده از جهتي، صحيح و از جهتي ديگر، ناصحيح است. اينکه «شهداي کربلا» مغبون نشده و ضرري نکرده اند، يک سخن حقي است و ما نيز سخن مولوي که مي گويد: آنها به نهايت سعادت (سراپرده آستان خدايي) رسيده اند را کلامي حق مي دانيم. اما اين، تمام و کل حق نيست. متأسفانه مولوي مثل بسياري از صوفيه و عارفان، فقط با يک چشم به قضايا نگاه مي کند. در حالي که عاشورا را با دو چشم بايد ديد. اين درست است که امام حسين (عليه السلام) يک عاشق واقعي بوده، اما او يک سياستمدار تمام عيار نيز هست و با سياست خود، «بني اميه» را از صحنه تاريخ حذف نمود. امام (عليه السلام) آمر به معروف هم هست، ناهي از منکر هم هست، ظلم ستيز هم هست، حماسه ساز بزرگي هم هست.
اتفاقاً دشمنان، دوست داشتند با حسين تک بعدي طرف بشوند و عاشورا در کربلا اتفاق بيفتد و در آنجا از بين برود. اما آنها شخص حسين را کشتند و شخصيت حسين (عليه السلام) احيا و زنده شد. شيعه واقعي با دو چشم عبرت بين به اين واقعه نگاه مي کند؛ با يک چشم به حرکت عاشقانه امام و يارانش مي نگرد و مي گويد: «يا ليتني کنت معکم فأفوز فوزاً عظيماً؛ اي کاش من هم با شما بودم و عاشقانه بذل سر و تن مي کردم...» و با چشم ديگر به ابعاد سياسي و اجتماعي اين قيام مي نگرد.
اگر ما فقط با نگاه عاشقانه و عارفانه به صحنه کربلا بنگريم، باز هم متأثر و متألم مي شويم. جناب مولوي! خود گفتي و خوب گفتي که:
جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جان هاي مردان خداست
بر اساس همين حرف- که سخن اسلام هم هست- «شعيان» خود را به جاي آن کودکان و دختر بچه هاي مولاي محبوب خود قرار مي دهند که بي جرم و بي جنايت، شلاق مي خوردند. آنها خود را به جاي آن کودکي که از تشنگي پرپر مي زند، نشانده اند و چون احساس وحدت و يگانگي مي کنند، سوزش شلاق و تيزي شمشير و جوشش خون را ادراک و احساس مي کنند و هيجاني مي شوند، و سيل اشک بر گونه هاي آنها جاري مي شود. پس با منطق خود مولوي هم «عزاداري» ناپسند نبوده بلکه خيلي هم ممدوح و پسنديده است.
نوشته منصور کیانی
شعر کامل آن به این مضمون است:
نکته گفتن آن شاعر جهت طعن شیعه حلب
گفت آری لیک کو دور یزید کی بدست این غم چه دیر اینجا رسید
چشم کوران آن خسارت را بدید گوش کران آن حکایت را شنید
خفته بودستید تا اکنون شما که کنون جامه دریدیت از عزا
پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زانک بد مرگیست این خواب گران
روح سلطانی ز زندانی بجست جامه چه درانیم و چون خاییم دست
چونک ایشان خسرو دین بودهاند وقت شادی شد چو بشکستند بند
سوی شادروان دولت تاختند کنده و زنجیر را انداختند
روز ملکست و گش و شاهنشهی گر تو یک ذره ازیشان آگهی
ور نهای آگه برو بر خود گری زانک در انکار نقل و محشری
بر دل و دین خرابت نوحه کن که نمیبیند جز این خاک کهن
ور همیبیند چرا نبود دلیر پشتدار و جانسپار و چشمسیر
در رخت کو از می دین فرخی گر بدیدی بحر کو کف سخی
آنک جو دید آب را نکند دریغ خاصه آن کو دید آن دریا و میغ
محققان دانشگاه توکیو با همکاری دانشگاه تگزاس یک حسگر گرمایی میکرونازک تولید کردهاند که میتواند بطور مستقیم به پوست متصل شده و بطور بالقوه برای نظارت بر سلامت نوزادان یا حتی ارائه راحتی بیشتر به لباسهای ورزشی بکار گرفته شود.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، به گفته محققان، این دستگاه که درون یک فیلم فوق کوچک قرار گرفته میتواند برای اندازهگیری دمای هدف بین 25 تا 50 درجه سلسیوس که شامل دمای بدن انسان نیز هست، مورد استفاده قرار بگیرد.
این مدار الکترونیکی ساخته شده از گرافیت و پلیمر اکریلات نیمه بلورین تنها 15 میکرومتر یا یک چهارم موی انسان ضخامت دارد.
به گفته محققان، میتوان حسگرها را بر روی چسب زخم چاپ کرد و برای نظارت بر دمای بدن بکار برد. برای مثال اعمال یک چسب بطور مستقیم بر روی زخم یا پس از جراحی میتواند در صورت عفونی شدن زخم با شناسایی تغییرات محلی در دما هشدار دهد.
این مواد ارزانقیمت بوده و بطور گسترده در تولیدات مورد استفاده هستند. محققان تصور میکنند که این دماسنج تا سه سال آینده برای کاربرد عملی وارد بازار شود.
تیم تحقیقاتی این حسگر را با قرار دادن مستقیم آن بر روی ریه یک موش و اندازهگیری دمای اندام آزمایش کرد. این دستگاه با موفقیت توانست تغییرات دورهای در دمای 0.1 درجه سانتیگراد ریه را در زمان تنفس حیوان اندازهگیری کند که نشانگر قابلیت دستگاه در نظارت بر علائم حیاتی بدن در مطب پزشکان است.
این یافتهها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.
بعضیها محبت کردن در خونشان است و حتی حاضرند زودتر از خواب بیدار شوند تا بیشتر محبت کنند.
مجله مهر- شراره داودی:نامش سِکار است و اهل هند، ۶۲ سال سن دارد و خودش عنوان «مرد پرنده چنانی» را بر روی خودش گذاشته است. او هر روز میزبان نزدیک به چهار هزار پرنده عجیب و متفاوت در چنانی هند است.
سِکار بعد از سونامی اقیانوس ند در سال ۲۰۰۴ با این پرندهها آشنا شد، او یک جفت طوطی آواره را در ایوان خانهاش پیدا کردو برای آنها برنج برد، این طوطیها که از سخاوت و مهربانی میزبانشان خوشحال شده بودند، در روزهای بعدی هم برگشتند و حضور آنها بر ایوان خانه باعث جلب توجه پرندههای دیگر هم شد و در نهایت تعداد آنها افزایش پیدا کرد.
این مرد هندی که تعمیرکار دوربینهای حرفهای است، در حدود ۴۰ درصد از درآمد خود را صرف غذایی که برای پرندگان میگیرد، میکند.او در ابتدای روز یک ظرف خیلی بزرگ برنج میپزد و آنها را بر روی تختههای چوبی خاصی که در پشت بام خانهاش قرار داده، میریزد.
خودش میگوید: «من هر روز ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار میشود و نیم ساعتی طول میکشد تا برنجها آماده شوند. بعد از آن من تختههای چوبی را که ۱۴ تا هستند در یک ردیف قرار میدهم و برنجها را روی آنها میریزم. از حدود ساعت ۵:۴۵ تا ۶ صبح تعداد زیادی طوطی و پرنده دیگر میآیند. ساعت ۴ تا ۶ عصر هم پرندههای دیگری میآیند.»
او در پایان توضیح میدهد: «در این سالها اتفاق افتاده که خودم وعده غذایی را از دست بدهم، اما تا به حال نشده برای پرندهها غذایی را حاضر نکنم و فکر میکنم همه اینها عشق است.»
لینک مطلب از سایت مهر
مردانی که به طور منظم (یک تا دو بار در هفته) رابطه جنسی دارند نسبت به افرادی که یک بار در ماه یا کمتر رابطه دارند به احتمال ۴۵ درصد کمتر دچار بیماری قلبی میشوند.
به گزارش جام جم سرا به نقل از سایت نی نی بان، بسیاری از افراد شیوه زندگی سالم را به داشتن عادتهایی منوط میدانند که شاید در خیلی از مواقع سرگرمکننده نیست. اما این یک تصور غلط است و گاهی میتوان عادتهای سالمی را به زندگی روزانه اضافه کرد.
داشتن رابطه جنسی میتواند از جنبههای متعدد سلامت جسمی و روانی فرد را تامین کند.
داشتن رابطه جنسی منظم یک عامل کاهش استرس، تقویت اعتماد به نفس و پرورش احساس صمیمیت و پیوند با همسر است. براساس آخرین مطالعات، برخی فواید رابطه جنسی در سلامت فرد را با هم مرور میکنیم.
بهبود سیستم ایمنی
افرادی که رابطه جنسی منظم (یک یا دو بار در هفته) دارند سطح بالاتری از ایمونوگلوبولین A را دارا هستند. ایمونوگلوبولین A خط اول دفاع بدن است و کار آن مبارزه با ورود ارگانیسمهای مهاجم به بدن است. به همین دلیل افرادی که رابطه جنسی مرتب دارند کمتر بیمار میشوند.
سلامت قلب
مردانی که به طور منظم (یک تا دو بار در هفته) رابطه جنسی دارند نسبت به افرادی که یک بار در ماه یا کمتر رابطه دارند به احتمال ۴۵ درصد کمتر دچار بیماری قلبی میشوند. فعالیت جنسی نه تنها قلب را فعال نگه میدارد بلکه سطح استروژن و تستوسترون را هم در حالت تعادل نگه میدارد که برای سلامت قلب بسیار مهم است.
فشار خون پایین
فعالیت جنسی و داشتن رابطه زناشویی با پاسخ استرس و کاهش فشار خون همراه است.
نوعی ورزش است
رابطه جنسی ضربان قلب را بالا برده و باعث سوختن کالری و تقویت ماهیچهها میشود درست مانند ورزش. در واقع تحقیقات نشان داده است رابطه جنسی در هر دقیقه ۴ کالری انرژی برای مردان و ۳ کالری برای زنان میسوزانند که میتواند به حفظ انعطافپذیری و تعادل کمک میکند.
تسکین درد
فعالیت جنسی، هورمونهای کاهش دهنده درد را آزاده میکند و برای کمک به کاهش یا جلوگیری از درد پشت و ساق پا، همچنین درد ناشی از گرفتگیهای قاعدگی، ورم مفاصل و سردرد موثر است. یک مطالعه نشان داد فعالیت جنسی حتی میتواند به تسکین نسبی یا کامل سردردهای میگرنی کمک کند.
کاهش خطر سرطان پروستات
تحقیقات نشان داده است مردانی که دستکم ۲۱ بار در ماه در هنگام رابطه جنسی انزال میشود در معرض خطر پایینتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. البته به نظر میرسد این نظر نیاز به بررسی بیشتری دارد و ممکن است عوامل دیگری هم بر این موضوع دخیل باشند.
بهبود خواب
پس از رابطه جنسی هورمون پرولاکتین که یک هورمون آرامش دهنده است، ترشح میشود که به خواب سریعتر کمک میکند. هورمون عشق یا اکسیتوسین هم که در طول ارگاسم ترشح میشود به خواب بهتر کمک میکند.
کاهش استرس
رابطه جنسی بدن را برای ترشح مواد شیمیایی تولید کننده احساس خوب هدف قرار میدهد و در نتیجه به تسکین استرس و افزایش لذت و اعتماد به نفس کمک میکند. تحقیقات همچنین نشان میدهد افرادی که رابطه جنسی منظم دارند در موقعیتهای استرسزا پاسخ بهتری بروز میدهند و در مورد آن موضوع صحبت میکنند.
بهبود کنترل مثانه در زنان
داشتن رابطه جنسی به تقویت عضلات کف لگن کمک میکند. در این حالت زنان در کنترل مثانه بهتر عمل میکنند و کمتر دچار بیاختیاری میشوند.
در صورت منفجر شدن تایر خودرو هنگام رانندگی با سرعت بالا، به نظر شما بهترین راه حل چیست؟
1- حفظ آرامش تا حد ممکن، زیرا هرگونه واکنش شتابزده و حساب نشده می تواند منجر به فاجعه شود.
2- محکم گرفتن فرمان و تلاش برای کنترل خودرو؛ در چنین وضعیتی خودرو با توجه طرفی که تایر منفجر شده است به سرعت به همان طرف منحرف می شود، به همین دلیل باید فرمان را به خوبی در دست گرفت و مانع از انحراف خودرو از مسیر شد. توجه به این نکته بسیار مهم است که چرخاندن فرمان بر خلاف جهتی که خودرو به آن سمت منحرف شده، باعث واژگونی آن می شود.
3- فورا ترمز نگیرید و به جای آن با دنده معکوس از سرعت خودرو بکاهید، تا خودرو به آهستگی و در نهایت با کمک ترمز دستی متوقف شود. سعی کنید تا هنگامی که خودرو متوقف نشده به شانه خاکی جاده کشیده نشوید، زیرا در این صورت احتمال واژگونی خودرو بسیار است.
تقلید عیب نیست، دزدیدن و چاپیدن عیب است.
برچسب های مهم
باران
خسته از خورشید داغ،
سوخته تن بهر چه باد؟
آه آفتاب مذاب،
پوست و مغزم سوخته
خون به رگ های دو چشمم دوخته!
در میان آهن و تیغ فلز
در میان جوش و هر برق سمج
در میان خاک و هر زنگ فلز
در میان پره جزغال و گز
در میان کوبه سنگین مس
در میان سطح بران دو چندان صفحه ها
پیکر خاموش ما
پیکر ترش عرق های چسبانده به آن
پیکر لرزان و به هم آمیخته
پیکر سوزان و افکار سراب مهلک «سوت تمام»
میرود درهم به کوشش
میشود درهم به جوشش
میکند درهم به خنده
میزند درهم به ناله،
کی شود این خستگی از ما جدا؟!
کی کنیم آخر خودآمان را ز فرمان ها رها؟!
یکی گوید به لعنت
ای خدا!
یکی جوید به زحمت
سایه های خنکا!
یکی بر آن یکی بر آن یکی بر آن یکیها
کند نظاره با چشمان غران
زند فریادِ ای های!:
کارکنید! کارکنید کار! ...
و ما در کار میسوزیم
و ما در کار میجوشیم
و ما در کار میلرزیم
و ما در کار میگوزیم
و ما در کار میرینیم
و ما در کار میمیریم!
ولی باید که امروز را ببخشید!
کارگران امروز تعطیل اند!
ولی امروز هم هر سر به سودا
به بالش ها نمیگیرند
که کار دوم است مارا!
که کار سوم است مارا!
که کار و کار و کار و کار و هی کار
نفس میگیریردم بس!
چه می خواهی از این پس؟
از این انسان پست لایق مرگ
چه می خواهی از این پس؟
نفس می گیردم بس!
نفس، جل پاره از حرف عذاب است
نفس، چشم های مات است
که میماند به حبس اندر گلو، حیف!
حیف و صد حیف
ولی حیف که نمیشد من جوابی سر دهم
زبان خوک او در تندری چرب
در دهن فحشِ رکیکی بارِ من کرد!:
حرامزادۀ بی پول!
ننه جنده بدخو!
مسافر بر سگ بو!
حیف و صد حیف
نفس می گیردم بس
چه می خواهی از این پس
از انسان پست لایق مرگ
از این، سگ در دواش جامانده وا پس
از این غبطه خورِ چیستیِ هستی
از این سر تا به پاآشوب و پستی !
تو کفتاری!
تو زالوئی!
تو خونخواری!
ندیدی سر شکسته
بار خود با پای بسته
میکِشم؟
آخر به دینات میکشم!
آخر به مال ات میکشم!
آخر به دستورت کشم!
ان بانه ی ان بارِ خود را از عذابم
بر جبینت میکشم!
خسته از خورشید داغ
سوخته تن بهرِ چه باد؟!
علی سالکی - تیر ماه 94
برچسب های مهم
متولدین مهر می توانند از سنگهای مونستون و اوپال استفاده کنند. مونستون چندین رنگ دارد.
سفید مایل به آبی، مایل به سبز و مایل به صورتی آن در طبیعت یافت میشود. سنگی است که روی اختلالات هورمونی خیلی تاثیر مثبتی دارد بخصوص شیر مادران را افزایش میدهد. این سنگ روی تیروئید هم اثر مثبت دارد و باعث می شود موانع احساسی شخص از بین برود. در گذشته مرسوم بوده که از اشخاص مبتلا به افسردگی، درخواست میکردند به اوپال نگاه کنند چون اعتقاد داشتند این کار افسردگی آنها را از بین میبرد.
آیا روزی به اسرار این اتفاقات ماوراء طبیعی، این انعکاس سایۀ روح که در حالت اغماء و برزخ بین خواب و بیداری جلوه میکند کسی پی خواهد برد.
"صادق هدایت"
برچسب های مهم
حیوانات بر ما برتری دارند زیرا که انسان محتاج وجود آنها است در صورتیکه آنها احتیاجی به ما ندارند.
برچسب های مهم
بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓ **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...
لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال ... ...
دانلود مجموعه علائم موردنیازگرافیکی برای تحلیل سایت معماری ... ...
در این مجموعه به صورت کامل یک سری نمونه سوالات درس تحلیل سیستم های انرژی رشته سیستم های انرژی در مقطع ارشد و دکترا حل گردیده شده است. داخل پکیج سه دسته فایل وجود دارد که در ادامه به صورت تصویری توضیح خواهیم داد: جزوه درس تحلیل سیستم های انرژی به صورت سه عدد فایل پی دی ... ...
نـوع فایـل: PDF تعداد صفحات : 291 اگر شما هم جز آن دسته از علاقمندان به هنر خیاطی هستید به راحتی می توانید با استفاده از این مجموعه آموزشی لباس های مجلسی و ماکسی زیبا بدوزید و بر تن کنید مجموعه حاضر یکی از کامل ترین مجموعه های آموزش خیاطی است که دارای یک مزیت عالی است و ... ...
طرح جابر بازیافت طرح جابر بازیافت، یک پروژه علمی تحقیقاتی است که تقریبا از سال 1394 در مدارس ابتدایی پایه اول تا ششم انجام میگیرد. نام این طرح برگرفته از اسم دانشمند مشهور ایرانی ، جابر بن حیان،که ملقب به پدر علم شیمی می باشد. گرچه والدین بسیاری از دانش آموزان با این طرح ... ...
Welcome to VirgooL.net مقاله ، پاورپوینت ، پایان نامه ---- ویرگــ ، ــول ViRGooL.net ---- پاورپوینت و مقاله موضوع : پاورپوینت فصل پانزدهم تئوری حسابداری (جلد 2) تألیف دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، مهتاب جهرومی و سیدمصطفی سیدحسینی مباحث پاورپوینت : - ... ...
ما برای شما باکس کاملی از شهرک جدید سهند رو برای شما گذاشتیم تا در صورت لزوم از آن بهره کامل و مفیدی را از آن داشته باشید هدف ما این است که نگران هیچ چیزی نباشید ما تمامی نیاز های شما رو بر آورده میکنیم و با ما مشکلات با شما کاری ندارند این باکس شامل تمامی نقاط شهرک ... ...
پاورپوینت 23 اسلاید شامل: موقعیت نقشه تاریخچه فرهنگسرای اشراق بخش های مختلف فرهنگسرا تحلیل فرم ومصالح امکانات عکس ها پلان ها و... ... ...
این اکسل شیت ها مختلفی دارد (اگر ارز مورد نظر تون در شیت ها نبود، براحتی میتونید یکی از شیت ها رو کپی و اونو ادیت کنید -که فرمول نویسی ها هم توش بمونه-) و تماما توسط خودم درست شده. اکثر اطلاعاتِ هر شیت رو نگهداشتم که فرمول ها حفظ بشه. پس از وارد کردن اطلاعات خریدتون (از ... ...
قرارداد اجاره نامه سایز A3 شبیه ترین قرارداد اجاره نامه به قرارداد اتحادیه املاک ایران تمامی بند ها مشابه با مفاد قرارداد اتحادیه میباشد. این اجاره نامه برای قراردادهای مسکونی و اداری و تجاری معتبر است. مواردی که باید حتما توجه کنید: امضا و اثر انگشت موجر و مستاُجر و ... ...
کتاب شکست عادت های کهنه یکی از بهترین و قویترین کتاب های روانشناسی شخصی میباشد شکست عادت های کهنه مغز شما در تمام کارهایتان دخالت دارد، از جمله در طرز فکر، احساس، طرز عمل و شیوه ی تا کردنتان با سایر مردم. این عضو مرکز شخصیت، هوش و تمام تصمیماتی است که شما ... ...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتابهای مرتبط عجایب مخلوقات کتب ... ...
این پاورپوینت در حدِ مینی پروژه ی یک درس معارف در دانشگاه (آشنایی با دفاع مقدس) است ! **تخفیف به مدت محدود** ... ...
این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد فرمت فایل: پی دی اف (PDF) ، تعداد: 265 سوال با جواب نمونه سوالات فنی و حرفه ای عکاسی عمومی تعداد 265 سوال تستی با جواب و تعداد 15 ... ...
حجم فایل: 91 کیلوبایت نوع فایل: پاور پوینت تعداد اسلاید ها: 26 اسلاید توضیحات: بنام خدا پروتکل های تشریفات ،جشن ها و مراسم در رویداد های ورزشی مقدمه در رویداد های بزرگ ورزشی ، جشن ها و مراسم زیر برگزار می گردد : مراسم حمل مشعل مراسم اهتزاز پرچم مراسم افتتاحیه ... ...
فهرست مطالبمقدمهتاریخچهتاریخ بنای این پلمشخصات کلی بنای پلنقاش قدیمی از پلمعماری پلوجه تسميهبنا از دید جهانگرداناتصال چهار باغ به پل الله ورديخانتاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانايوانچهها و غرفههاى زيباثبت تاريخىميرزا علينقى كمرهاى متخلص به نقىموقعیت بنامصالح بکار رفته در ... ...
کار با نرم افزار هلو فرمت فایل: pptx تعداد اسلاید ها: 29 بخشی از محتوا: کار با نرمافزار هلو طی 4 بخش انجام میشود: بخش اول (اطلاعات اول دوره) بخش دوم (انتهای عملیات اول دوره) بخش سوم (ورود اطلاعات طی دوره) بخش آخر (بستن حسابها) اجرای اولیه برنامه ... ...
نمونه سوالات فنی و حرفه ای تراشکاری درجه 2 تعداد 720 سوال تستی با جواب به همراه سوالات تشریحی، محاسبه ای ،ترسیمی و عملی و جزوه (توضیحات خوانده شود) این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت ... ...
دانلود با تخفیف ویژه ، فقط کلیک کنید دانلود خلاصه کتاب ادبیات کودک و نوجوان pdf خلاصه کتاب ادبیات کودک نوجوان تلخیص کتاب ادبیات کودک و نوجوان + pdf مؤلف : محمد گودرزی دهریزی درس نامه ی دانشگاهی دانلود با تخفیف ویژه ، فقط کلیک ... ...
حجم فایل : 554.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 بنام خدا کارگاه آموزشی سامانه سناما و نحوه تهیه CD صورتحساب های ماهانه راهنمای تهیه صورتحساب های ماهانه ( منطبق با سامانه سناما ) برای تهیه صورتحساب متناسب با سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی وخزانه داری ... ...
مقدمه تکنولوژی نحوه تعامل با مشتریان، نحوه جذب آنها و... را تغییر میدهد، تکنولوژیهای جدید به شما نشان میدهند که پیرایشگاهها با آخرین فناوری برای ایجاد ارتباط آرایشگاه و مشتری بهبود مییابند. به نظر میرسد تنها یک چیز در مورد فناوری یکسان است و آن این است که همیشه در ... ...
حجم فایل : 2.6 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 18 بسم الله الرحمن الرحیم روش کنترل پیچ ومهره فهرست مطالب پیچ ها مشخصات پیچ ها اینچی میلیمتریمثلثی ذوزنقه ای مربعیتست پیچ ها تست مهره هاتولرانس پیچ و مهره ها اندازه گیری پیچ هابا استفاده از سه میله کنترل پیچ ها ... ...
طرح جابر آسیاب بادی طرح جابر آسیاب بادی مناسب برای پایه اول و دوم دبستان بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر پایه چهارم دبستان می ...
در این 6 عدد فایل پی دی اف از صفر تا 100 کلیه موارد لازمه برای جلسه حضوری فنی و تخصصی استخدام در پتروشیمی ارائه شده است. خلاصه سرفصل ها: فصل اول: مقدمه فصل دوم: عملیات فیزیکی و شیمیایی فصل سوم: آشنایی با کاتالیزورها و راکتورهای صنعتی فصل چهارم: فرآورده های اولیه، ... ...
پروژه روستا1 اسفرجان واقع در کمبربندی شیراز اصفهان شامل یک پاورپوینت 75 صفحه که موارد زیربررسی شده است موقعیت جغرافیایی روستا-نمای کلی از روستا-موقعیت طبیعی روستا-وجه تسمیه روستا-مرحل گسترش کالبدی-بارندگی-حرارت-پوشش گیاهی منطقه-نظام جمعیتی روستا-کاربری اراضی روستا و.... ... ...
پروژه یک نوع از تقویت کننده های کسکد (آبشاری ) با پروتئوس و رسم نمودار ... ...
طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن مناسب برای پایه اول دبستان با فرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ... ...
اگر فکر میکنی به خاطر نداشتن ماشین لوکس ، دختر مورد علاقه ات به تو توجه نمیکند اشتباه میکنی. نسخه کمیاب کامل و سانسور نشده این کتاب تو را به عشقت می رساند اگر فکر میکنی چون خوش تیپ نیستی نمی توانی دختری را عاشق خودت کنی اشتباه میکنی اگر فکر میکنی چون مدرک تحصیلی بالا ... ...
در این فایل لیست تمام هتل های ایران به همراه شماره تلفن و درجه هتل و امکانات هتل به تفکیک استان ها یک همراه بسیار کاربردی در تلفن همراه یا تبلت یا رایانه ی همراهتان در سفرهایتان برای شما هموطنان عزیز آماده شده که در سفرهای خوش با خانواده بی استرس سفر کنید. دیگر دغدغه ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یامحبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا